Niektóre tagi są niezbędne dla SEO. Inne mają niewielki lub żaden wpływ na rankingi. Oto wszystkie rodzaje meta tagów, o których musisz wiedzieć jeśli optymalizujesz bądź pozycjonujesz swoją witrynę.
W SEO czasami skupiamy się na jednym aspekcie działań optymalizacyjnych bardziej niż na innych, co nie jest dobrym rozwiązaniem. Tworzenie linków jest szczególnie często zalecane jako „najważniejsza rzecz do optymalizacji”. W rzeczywistości jednak nie ma jednej najważniejszej rzeczy czy sztuczki, która pozwoliłaby ociągnąć kosmicznie wysokie rankingi w pozycjonowaniu organicznym.
Zamiast tego trzeba skupić się na kompleksowej strategii SEO. Częścią tej strategii jest używanie meta tagów – kluczowego elementu sukcesu SEO. Używanie właściwych meta tagów we właściwy sposób polega na komunikowaniu się z wyszukiwarkami:
- O czym jest Twoja strona.
- Jak to czytać.
- Kto powinien to zobaczyć.
Mając to na uwadze, przyjrzyjmy się bliżej, które meta tagi są kluczowe dla SEO i jak dobrze ich używać.
Tagi tytułowe (Meta title)
Tag tytułowy jest Twoją główną oraz najważniejszą kotwicą. Element <title> zwykle pojawia się jako klikalny nagłówek w SERP, a także pojawia się w sieciach społecznościowych i przeglądarkach. Tagi tytułu są umieszczane w <head> Twojej strony internetowej i mają na celu zapewnienie jasnego i kompleksowego obrazu tego, o czym jest strona.
Czy mają jednak tak duży wpływ na rankingi, jak to miało miejsce przez wiele lat?
W ciągu ostatnich kilku lat czynniki zachowania użytkowników były często dyskutowane jako logiczny dowód na ich znaczenie, a tym samym sygnał rankingowy – nawet przedstawiciele Google przyznają tu i ówdzie ich wpływ.
Tytuł strony nadal jest pierwszą rzeczą, którą szukający widzi w SERP i decyduje, czy strona może odpowiedzieć na intencje wyszukiwania. Dobrze i zwięźle napisany tytuł, może zwiększyć liczbę kliknięć i ruch, co ma pewien wpływ na rankingi. Warto zadbać, aby w znaczniku title, znajdowało się słowo kluczowe.
- Każdy przygotowany nagłówek na stronie musi być unikalny;
- Treść meta title powinna mieć 50-60 znaków (aby nie zostały obcięte w SERPach). Pamiętaj, że długie tytuły w SERP są skracane;
- Pamiętaj, aby słowo kluczowe znalazło się jak najbliżej początku tekstu, ale w naturalny sposób.
- Wykorzystaj nazwę swojej marki w tytule, nawet jeśli nie pojawi się ona w SERPach, to i tak będzie miało znaczenie dla wyszukiwarki.
Tagi opisów meta (Meta description)
Meta opis znajduje się również w <head> strony internetowej i jest często (choć zdecydowanie nie zawsze) wyświetlany we fragmencie kodu SERP wraz z tytułem i adresem URL strony.
Sam meta opis nie jest czynnikiem rankingowym.
Jednak dla każdego, kto próbuje zwiększyć liczbę kliknięć i poprawić wyniki SERP swojej marki, jest to wyjątkowa okazja, aby ten opis dobrze przygotować.
Opis zajmuje największą część fragmentu kodu i zachęca wyszukujących do kliknięcia Twojej witryny, obiecując jasne i kompleksowe rozwiązanie ich zapytania.
Opis wpływa na liczbę uzyskiwanych kliknięć, a także może poprawić CTR i zmniejszyć współczynniki odrzuceń, jeśli treść stron rzeczywiście odpowiada opisowi. Dlatego opis musi być tak realistyczny i wyraźnie odzwierciedlać treść.
Jeśli Twój opis zawiera słowa kluczowe użyte przez wyszukiwarkę w zapytaniu, pojawią się one w SERP pogrubioną czcionką. To znacznie ułatwia wyróżnienie się i poinformowanie osoby wyszukującej dokładnie, co znajdzie na Twojej stronie po jej otwarciu.
Dobrym sposobem, aby dowiedzieć się, co napisać w swoim metaopisie, co jest obecnie najlepsze dla twojego konkretnego tematu, jest zbadanie konkurencji. Sprawdź, jak Twoja najlepsza konkurencja wypełnia własne opisy, aby poznać najlepsze przypadki użycia w każdym konkretnym przypadku.
Wskazówki jak napisać dobry opis:
- Nadaj każdej stronie unikalny metaopis, który jasno odzwierciedla wartość, jaką niesie ze sobą strona. Fragmenty Google zwykle mają maksymalnie około 150-160 znaków (wliczając spacje).
- Uwzględnij najważniejsze słowa kluczowe, aby mogły zostać wyróżnione w rzeczywistym SERP, ale uważaj, aby uniknąć upychania słów kluczowych na siłę, nie rób opisu, tylko kombinacją słów kluczowych, na które kierujesz reklamy.
- Opcjonalnie użyj przyciągającego wzrok wezwania do działania.
Tagi nagłówków (H1-H6)
Tagi nagłówków to znaczniki używane do identyfikowania nagłówków i podtytułów w treści z innych typów tekstu (np. tekstu akapitowego).
Chociaż tagi H2-H6 nie są uważane za tak ważne dla wyszukiwarek, w wielu badaniach branżowych podkreślano prawidłowe użycie tagu H1.
Nagłówki są kluczowe dla organizacji tekstu i treści, które się w nich znajdują, powinniśmy traktować poważnie. Wykorzystanie tagów nagłówków z pewnością wpływa na architekturę treści. Wyszukiwarkom łatwiej jest czytać i rozumieć dobrze zorganizowaną treść niż przeszukiwać problemy strukturalne.
Dla użytkowników nagłówki są jak kotwice w ścianie tekstu, ułatwiające poruszanie się po stronie i ułatwiające jej przyswajanie. Oba te czynniki zwiększają znaczenie starannej optymalizacji, w której małe szczegóły składają się na duży obraz przyjazny dla SEO i użytkownika, co przekłada się na wzrost w rankingu.
Wskazówki:
- Dopasuj nagłówki do fragmentu tekstu, który opisują.
- Zawsze upewnij się, że nagłówki odzwierciedlają tematykę tekstu, nad którym są umieszczone. Unikaj nagłówków typu „Rozdział 1… Rozdział 2… Rozdział 3…”. itp.
- Nie nadużywaj tagów i zawartych w nich słów kluczowych. Zachowaj czytelność dla użytkowników.
Atrybuty dla obrazów / grafik na stronie
Atrybuty obrazu alt są dodawane do znaczników obrazu w celu opisania ich zawartości. Atrybuty Alt są ważne dla optymalizacji na stronie z dwóch powodów:
- Jeśli nie można załadować określonego obrazu (lub jeśli obraz jest wyłączony), odwiedzającemu zostanie wyświetlony tekst alternatywny.
- Atrybut Alt zapewnia kontekst, ponieważ wyszukiwarki nie mogą „zobaczyć” obrazu. W przypadku witryn e-commerce obrazy często mają decydujący wpływ na sposób interakcji użytkowników z witryną. Google pomagając wyszukiwarkom zrozumieć, o co chodzi w obrazach i jak pasują do reszty strony lub sklepu, może pomóc im wyświetlać strony dla odpowiednich zapytań.
Przemyślane opisy alternatywnych obrazów są również niezbędne, jeśli chcesz zająć pozycję w Grafice Google.
Wskazówki:
- Spróbuj zoptymalizować najbardziej oczywiste obrazy (zdjęcia produktów, infografiki), które prawdopodobnie będą wyszukiwane w Grafice Google.
- Dodaj tekst alternatywny na stronach, które nie zawierają dużo treści poza obrazami.
- Postaraj się, aby tekst alternatywny był wystarczająco jasny i opisowy, używaj mądrze słów kluczowych i upewnij się, że naturalnie pasują do ogólnej zawartości strony.
Małe zmiany, które poprawią user experience i pomogą wyszukiwarkom lepiej zrozumieć Twoją witrynę, zostaną docenione przez wyszukiwarkę oraz klienta i na pewno zaprocentują w dłuższej perspektywie.